۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

گزارش از حاشیه ی نمایشگاهِ "در افغانستان" / مرکز صلح نوبل، شهر اسلو - فبروری 2012

گزارش از:  ا. بامی
عکسها از:  ن. فائز

در هفته قبل (سه شنبه هفتم فبروری) بطور اتفاقی در صفحه فیسبوک "مرکز صلح نوبل" اطلاعیه نمایشگاه "در افغانستان" را دیدم. بعد از مطالعه و کسب معلومات فهمیدم که برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و نمایشی با موضوع افغانستان قرار است در طی دو روز و با حضور بسیاری از شخصیتهای ژورنالیستی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از نروژ، افغانستان و بعضی دیگر کشورها در شهر اسلو برگذار شود.  این نمایشگاه/سمینار با هماهنگی و پشتیبانی "مرکز صلح نوبل" و همکاری چندین مرکز، سازمان و شخصیتهای مطرح از چندین کشور برگذار شده بود.
من متاسفانه فقط دو-سه روز قبل از شروع این نمایشگاه/سمینار از برگذاری آن مطلع شدم، ولی به هر صورت با سفر 13 ساعته از شمال نروژ به شهر اسلو، به همراه آقای نسیم فائز عکاس و دوست عزیزم در این نمایشگاه دو روزه شرکت نمودیم، ولی متاسفانه از هموطنان افغانستانی و دوستان مقیم نروژ در این نمایشگاه/سمینار تقریباً هیچ کسی شرکت نکرده بودند.  در ادامه نوشته هایی از حاشیه ی این برنامه به همراه عکسهای گرفته شده توسط آقای فائز را برای دوستان به اشتراک می گذارم.

خانم بِنته اریکسِن و تعدادی شرکت کننده از "نهاد جوانان افغان مقیم نروژ" آقای
جاوید کوهنادی و مصطفی مستور، معرفی کوتاهی را در مورد افغانستان،
در داخل خیمه پشت سرم به صورت نمایش پروژکتوری ارائه نمودند.




















خانم بِنته اریکسِن، مدیر مرکز صلح نوبل/شهر اسلو
در حال خوش آمدگویی به حضار و معرفی برنامه

طبق برنامه ساعت شش عصر به وقت اسلو، در یک خیمه کوچک پیش روی ساختمان اصلی "مرکز صلح نوبل" که مملو از جمعیت شده بود، خانم "بِنته اریکسِن" (1) به حضار خوش آمدید گفتند و شروع برنامه ی دو روزه نمایشگاه را اعلام نمودند، (برنامه قرار بود با معرفی مختصری از افغانستان در آن خیمه شروع شده و سپس برنامه های اصلی در ساختمان بزرگ مرکز صلح نوبل ادامه بیابد)، سپس از آقای کوهنادی (2) و مستور (3) که از طرف نهاد جوانان افغان مقیم نروژ (4) اشتراک نموده بودند، خواسته شد که در مورد افغانستان، سخنرانی و برنامه شان را ارائه دهند.




افغانستان در بین دو ابر قدرت وقت، شوروی سابق و بریتانیا
آقای کوهنادی با شروع صحبتهای شان، تاریخچه ی مختصری از افغانستان ارائه دادند، ایشان گفتند که افغانستان دارای تاریح بیش از چهار-پنج هزار ساله می باشد. و از دوره ی نادر شاه یاد نمودند و گفتند که بعداز مرگ نادر شاه به دلیل اینکه همسران و پسران زیادی داشته، بین فرزندان وی برای میراث داری تاج و تخت جنگ می شود. و همچنین از جنگهای بریتانیا با افغانستان نیز ذکر نمودند.
در ادامه صحبتهای آقای کوهنادی، از حکومتهای احمد شاه، امان الله، نادر شاه و ظاهر شاه یاد شد. همچنین از کشته شدن نادر شاه توسط یک متعلم یادآوری شد، و بعد از آن حکومت چهل ساله ظاهر شاه، و در مقطعی که ظاهر شاه به ایتالیا مسافرت می نماید، و داوود پسر کاکای ظاهر شاه، به وی در ایتالیا زنگ می زند و می گوید دیگر به افغانستان برنگردد، و خود داوود اعلام حکومت جمهوری می نماید. آقای کوهنادی اضافه می کند که همینطور رییسان و گردانندگان حکومتهای بعدی افغانستان یکی پس از دیگری می آیند و نفر قبلی شان را به قتل رسانده و به تخت می نشینند و خودشان دوباره توسط شخص بعدی از بین می روند، تا اینکه استاد ربانی در بین سالهای 1992-1995 می آید و بعد طالبان و در اخیر هم حامد کرزی به سر کار می آید.
سپس آقای کوهنادی به صورت مختصر معلومات جغرافیایی درباره افغانستان و کشورهای همسایه و هم مرز با افغانستان را معرفی کرده و همچنین اضافه می نمایند که جمعیت فعلی افغانستان در حدود 30 میلون نفر می باشد و با نشان دادن نقشه ی دموگرافی، ساختار ترکیب جمعیتی افغانستان را شامل پشتونها، هزاره ها، تاجیکها، ازبکها و بسیاری اقوام دیگر ذکر می نمایند، آقای کوهنادی در کنار آن گفتند تا به حال هیچ آمار دقیق از ترکیب فی صدی/جمعیتی اقوام افغانستان ارائه نشده است.





ایشان همچنین از دو زبان رسمی دری و پشتو یاد نمودند و در کنار آن بسیاری زبانهای دیگر مانند ازبکی و... که بیش از سی زبان را در افغانستان تشکیل می دهد.






















بعد از آقای جاوید کوهنادی، آقای مجتبی مستور شروع به صحبت نمودند. آقای مستور شروع صحبتهای شان را با معلومات عمومی در مورد نیروهای خارجی در افغانستان آغاز نمودند، یادآوری بیش از صد حزب سیاسی در افغانستان و همچنین سیستم حکومتی فعلی ادامه صحبتها بود.
آقای مستور از سیستم حکومتی فعلی یادآور شدند، و گفتند حکومت آقای کرزی رو به فساد نهاده و فعلاً انتقادهای زیادی از حکومت آقای کرزی در افغانستان و در سطح بین الملل در جریان می باشد. حکومت آقای کرزی مشروعیت صحیح نداشته، چرا که توانسته اند فقط با یک میلیون رای از چهار میلیون رای در انتخابات، ریاست جمهوری را قبضه نماید، و این نشان می دهد که آقای کرزی به قدرت بسیار علاقمند هستند.
همچنین در ادامه آقای مستور گفتند، با وجود علاقه آقای کرزی به صلح یکطرفه با طالبان، ولی طالبان هیچگاه به سوی صلح حرکت نکرده اند و جواب منفی داده اند.


آقای مستور در مورد دموکراسی نو پا در افغانستان سخنانی ابراز داشتند و اضافه کردند آزادی بیان، مطبوعات و رسانه ها در افغانستان با وجود بعضی مشکلات مذهبی، زبانی و قومی اما نسبت به کشورهای همسایه موقعیت خوبی را دارند.





همچنین در مورد زنان و سهم مشارکت یک سومی زنان در دولت و اجتماع یادآور شدند، ولی از نگرانی های فراوان بازگشت احتمالی طالبان نیز یاد کردند که ممکن است مشارکت اجتماعی زنان از بین برود.






در آخر آقای مستور از سهم مشارکت دولت نروژ در بازسازی و تأمین امنیت افغانستان یاد نمودند، و اینکه اکثریت مردم افغانستان به مشارکتهای حمایتی جامعه جهانی و به خصوص کشور نروژ نسبت به افغانستان خوش بین هستند، و مردم افغانستان از کمکهای نظامی، اقتصادی و متنوع دولت و مردم نروژ سپاسگذاری می نمایند.







پای نوشت
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1- "بِنته اریکسِن"


"بِنته اریکسِن" در حال حاضر مدیر "مرکز صلح نوبل" بوده که شش سال قبل این مرکز با مدیریت ایشان در شهر اسلو افتتاح شده است (البته "مرکز صلح نوبل" با "کمیته صلح نوبل" اشتباه گرفته نشود). خانم اریکسِن قبلاً به عنوان یک ژورنالیست موفق فعالیت داشته اند  و تولید کننده/تهیه کننده آثار هنری زیادی نیز بوده اند بوده اند.
بِنته اریکسِن اولین کار خود را به عنوان تهیه کننده فیلم بلند در سال 1979 آغاز نمودند. ایشان بعدها تهیه کنندگی فیلمهای زیادی را به ثبت رساندند و فیلم Robbers of Cardemom Town - 1988  و فیلم دیگری با نام The Feldmann case - 1987 را نیز کارگردانی نموده اند.
خانم بِنته اریکسِن بنیانگذار "آماندا" جایزه فیلم نروژ Amanda Award '' The Norwegian film award'' می باشند و همچنین از بنیانگذاران "هدا" جایزه تأتر نروژ Heddaprisen'' The Norwegian Theatre Award'' بوده اند. بِنته اریکسِن در کارنامه تجربی خود فعالیت و پستهای معتبر زیادی داشته اند. از سال 1991 الی 1993 رهبری برنامه ی فرهنگی بازی های المپیک زمستانی/نروژ در سال 1994 به عهده اریکسِن بوده است. دیگر پستها و فعالیتهای خانم اریکسِن به قرار زیر می باشد:

- مدیر تأتر "هدمارک" Hedmark Teater از سال 1993 الی 1997
- مدیر تأتر تفریحی ملی نروژ Riksteatret از سال 1997 الی 2005
- رییس سازمان عفو بین الملل نروژ Amnesty International Norway از سال 2006  تاکنون
- رییس خانه تأتر اسلو Dramatikkens hus  از سال 2010 تا کنون
- مدیر مرکز صلح نوبل Nobels Fredssenter از سال 2005 تاکنون

خانم بِنته اریکسِن همچنین نویسنده فیلمنامه های متعددی هستند و در ضمن کتابی با عنوان "برخورد فرهنگ" نیز در کارنامه خود دارند.


2- جاوید کوهنادی


جاوید کوهنادی یکی از افغانستانی های مقیم نروژ بوده که احتمالاً 10 سال در نروژ زندگی می نمایند. ایشان در رشته سیاست و حقوق در دانشگاه اسلو تحصیلات ماستری خود را ختم نموده اند.
آقای کوهنادی با برنده شدن در انتخابات بین اعضای "نهاد جوانان مقیم نروژ" فعلاً در این نهاد مدیر می باشند.











3- مجتبی مستور
مجتبی مستور نیز یکی از افغانستانی های مقیم نروژ می باشند، ایشان دانشجوی دانشگاه اسلو بوده و قبلاً مدیریت "نهاد جوانان افغانستان" را نیز بر عهده داشته اند.
برای اطلاعات بیشتر به سایت شخصی ایشان می توانید مراجعه نمایید.
سایت شخصی مجتبی مستور










4- نهاد جوانان افغان مقیم نروژ
این نهاد یکی از انجمنهای افغانستانی مقیم نروژ می باشد که از چندین سال پیش شروع به فعالیت نموده است. بنابر یادداشت از سوی خود این نهاد، اینگونه ذکر شده است:

نهاد جوانان افغان مقیم ناروی از بدو ایجاد بدون هرگونه وابستگی و تعلقات سیاسی، قومی و مذهبی بوده و در راستای پیشبرد کاری خود متکی به پرنسیپ های دموکراسی، صلح، آزادی و عدالت اجتماعی و تحکیم وحدت ملی می باشد.
نهاد جوانان افغان یگانه سازمانی می باشد که بهبودی وضیعت اطفال و جوانان را جزء اهداف خویش قرار داده و برای ارتقای سطح دانش آنها از طریق برگذاری کورس ها, سمینار ها و مساعدت مواد درسی تلاش خواهد نمود.
نهاد جوانان افغان در این راستا با نهاد های که اهداف مشابه دارند خواهان همکاری میباشد.
نهاد جوانان افغان درسمیناری که توسط مرکز صلح ناروی تحت عنوان " افغانستان - امید به یک آینده" ترتیب داده شده بود, توسط هفده تن از جوانان افغان در لیله هامر بتاریخ پنجم آگست 2002 تاسیس گردید. در سال 2006 نام نهاد از" نهاد جوانان پیشتاز افغان" به "نهاد جوانان افغان مقیم ناروی" تغیر یافت.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این نهاد مراجعه نمایید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر